Nejvyšší a ústavní soud k porušení práva EU a nepředložení sporu Soudnímu dvoru EU

Z trestních řízení členů aliance Cannabis is The Cure, z.s. obviněných od roku 2010 za nakládání s konopím marně se dovolávajících porušení práva EU také u nejvyššího a ústavního soudu a žádajících předložení sporu s předběžnými otázkami Soudnímu dvoru EU jsme vybrali deset veřejně ověřitelných rozhodnutí o dovolání (desetkrát za nakládání s konopí obviněného) Mgr. Dušana Dvořáka sp. zn. sp.zn. 8 Tdo 1231/2011, 6 Tdo 1493/2014, 11 Tdo 181/2015, 6 Tdo 323/2016, 11 Tdo 61/2018, 11 Tdo 426/2018, 11 Tdo 1455/2018, 11 Tdo 1332/2019, 11 Tdo 1478/2019 a 11 Tdo 674/2020 a na ně navazující rozhodnutí o ústavní stížnosti, což vše společně najdete na portálu Zákony pro lidi v sekci Rozhodnutí soudů po zadání spisové značky.

  1. K porušení práva EU neoznámenými (= nevymahatelnými) předpisy týkajícím se povolení/licenci k nakládání s konopím dle § 4 ,8 a 24 zákona o návykových látkách – vina obviněných spočívá právě v tom, že nemají u zabraného konopí s údajným nad limitem THC (k zákonnosti měření THC v konopí viz níže ) povolení/licenci, kterou ale nikdo k neobchodní činnosti nevydává – nejvyšší a ústavní soud vždy odmítl položit níže uvedené předběžné otázky Soudnímu dvoru EU s vědomě nepravdivými tvrzeními, že
    • 1) konopí je údajně chemická látka k výrobě chemických drog (prekurzor), o kterých Soudní dvůr EU nerozhoduje, což odporuje jak unijnímu nařízení, tak zákonu o prekurzorech drog, kde konopí není a ani z podstaty věci nemůže být uvedeno, dále že
    • 2) zákon o návykových látkách žádné technické předpisy neobsahuje a  Evropské komisi se neoznamuje, což vyvrací veřejná databáze TRIS a provedené notifikace, dále že
    • 3) nařízení o prekurzorech drog bylo transponováno do zákona o návykových látkách, když se transponují směrnice, nikoliv nařízení, za což by byl vyhozen student u zkoušky.
    • Důkaz výše uvedených nepravd: citace usnesení ústavního soudu z první ústavní stížnosti Mgr. Dušana Dvořáka dne 13.4.2012 sp. zn. II. ÚS 664/12 napadající výše uvedenou svévoli (nejen) k právu EU nejvyšším soudem dne 27.10.2011 sp.zn. 8 Tdo 1231/2011: „….. Dovolací soud dále také podrobně objasnil, z jakých důvodů nepředložil Soudnímu dvoru Evropské unie k rozhodnutí předběžnou otázku. Učinil totiž závěr, že zákon č. 167/1998 Sb., o návykových látkách, není technickou normou, kterou je třeba nahlásit podle směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 98/34, o postupu při poskytování informací v oblasti norem a technických předpisů s tím, že takový postup je vyloučen již s ohledem na ustanovení § 1 odst. 1 uvedeného zákona, podle něhož povinnosti stran zacházení s prekurzory a pomocnými látkami vykonává podle přímo použitelných předpisů Evropských společenství členský stát. „ Další rozhodnutí pak na tato rozhodnutí odkazovala.

2) K porušení práva EU a nezákonnému měření obsahu THC v konopí justice od roku 2010 odmítala cokoliv říci, přestože porušení čl. 39 LZPS (není trestu bez zákona) a práva EU (unijní předpis) bylo namítáno od prvního dovolání a ústavní stížnosti. Pouze u třetího a čtvrtého dovolání sp.zn. 11 Tdo 181/2015 a 6 Tdo 323/2016 je uveden vědomě nepravdivý výrok, že policie má znaleckou metodiku k měření obsahu THC v konopí, která vychází z unijního předpisu, což policie sama vyloučila! Důkaz v obsáhlé stížnosti ministru spravedlnosti na porušení zákona ze dne 17.listopadu 2024.

Předběžné otázky Soudnímu dvoru EU

Předběžné otázky SDEU svévolně odmítnuté nejvyšším a ústavním soudem předat SDEU k rozhodnutí

a) Je třeba čl. 267 odst. 3 Smlouvy o fungování EU vykládat v tom smyslu, že brání v postupu Nejvyššího soudu, který odmítá svolit položit předběžné otázky Soudnímu dvoru Evropské unie ve věci nevymahatelnosti ustanovení zákona o návykových lát­kách, a to na základě tvrzení Nejvyššího soudu (č. j. 8 Tdo 1231/2011), že daný zá­kon transponuje předpisy Evropského společenství, konkrétně nařízení ES, které se ovšem transponovat nesmí?

b) Představuje § 29 zákona č. 167/1998 Sb., o návykových látkách tím, že zákonný režim pěstování cannabis k účelům výzkumným (pokusnictví) a národohospodářským (průmysl) přešel od režimu, kdy nebylo možné pěstovat cannabis bez hlášení úřadům, na režim, kdy toto možné je až do velikosti pěstební plochy do 100 m2/osobu, a to na základě zákona č. 362/2004 Sb., kterým se změnil zákon č. 167/1998 Sb., o návykových látkách, technický předpis ve smyslu čl. 1 odst. 11 směrnice 98/34/ES a je tudíž s ohledem ke skutečnosti, že dané ustanovení nebylo oznámeno Evropské komisi v souladu s čl. 8 a 9 směrnice 98/34/ES, nevymaha­telné ve smyslu rozsudku Soudního dvora EU ve věci C-194/94 CIA Security In­ternational, bod 55?

c) Je třeba v roce 2009 novelizované nařízení Komise (ES) k určení omamných a neomamných odrůd cannabis „Metodou společenství pro kvantitativní určení obsahu delta-9-tetrahydrokannabinolu v odrůdách cannabis“ č. 1122/2009 (příloha č. 1) ze dne 30. listopadu 2009 vykládat v tom smyslu, že brání ve stanovení jiných metod pro měření obsahu delta-9-tetrahydrokannabinolu v odrůdách cannabis ke zjištění omamnosti odrůdy, nežli metoda uvedená v citovaném unijním přepisu?

d) Představuje § 5 odst. 5 zákona č. 167/1998 Sb., o návykových látkách tím, že jeho novelizaci zákonem č. 50/2013 Sb. byl stanoven pro zacházení s cannabis k účelům výzkumným (pokusnictví) a národohospodářským (průmysl) nový limit obsahu látek ze skupiny tetrahydrokanabinolů, a to nově s limitem do 0,3 % THC, technický předpis ve smyslu čl. 1 odst. 11 směrnice 98/34/ES a je tudíž s ohledem ke skutečnosti, že dané ustanovení nebylo oznámeno Evropské komisi v souladu s čl. 8 a 9 směrnice 98/34/ES, nevymahatelné ve smyslu rozsudku Soudního dvora EU ve věci C-194/94 CIA Security International, bod 55?

e) Představuje § 8 odst. 1 zákona č. 167/1998 Sb., o návykových látkách tím, že zákonný režim přešel od režimu, kdy není nárok na vydávání povolení k zacházení s návykovými látkami, na režim, kdy takový nárok je daný, a to na základě zákona č. 141/2009 Sb., kterým se změnil zákon č. 167/1998 Sb., o návykových látkách, technický předpis ve smyslu čl. 1 odst. 11 směrnice 98/34/ES a je tudíž s ohledem ke skutečnosti, že dané ustanovení nebylo oznámeno Evropské komisi v souladu s čl. 8 a 9 směrnice 98/34/ES, nevymahatelné ve smyslu rozsudku Soudního dvora EU ve věci C-194/94 CIA Security International, bod 55?

f) Je třeba čl. 9 směrnice 98/34/ES vykládat v tom smyslu, že brání v použití naléhavé procedury dle odst. 7 uvedeného ustanovení v případě vnitrostátní úpravy, jako je vyhláška č. 221/2013 Sb., kterou se stanovují podmínky pro předepisování, přípravu, výdej a používání individuálně připravovaných léčivých přípravků s obsahem cannabis pro léčebné použití, jejímž prostřednictvím jsou stanoveny požadavky na jakost léčebného cannabis?

g) Představuje § 24b zákona č. 167/1998 Sb., o návykových látkách tím, že požaduje, aby veškerý vypěstovaný cannabis pro léčebné použití byl předáno Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv, technický předpis ve smyslu či. 1 odst. 11 směrnice 98/34/ES a je tudíž s ohledem ke skutečnosti, že dané ustanovení nebylo oznámeno Evropské komisi v souladu s čl. 8 a 9 směrnice 98/34/ES, nevymahatelné ve smyslu roz­sudku Soudního dvora EU ve věci C-194/94 CIA Security International, bod 55?

h) Je třeba čl. 34 Smlouvy o fungování EU vykládat v tom smyslu, že braní vnitrostátní právní úpravě, jako je zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech, zákon č. 167/1998 Sb., o návykových látkách a vyhláška č. 221/2013 Sb., neboť tyto vnitrostátní právní předpisy stanoví požadavky na jakost léčebného cannabis, které je de facto třeba dovážet z Nizozemska, kde je pěstované k omamným účelům, a které je prokazatelně méně vhodné pro léčebné použití než jiné (vnitrostátní či dovezené) odrůdy cannabis včetně zcela neomamných odrůd cannabis a neomamných metod aplikací omamného cannabis, jejichž léčebné použití je naopak zakázáno?

ch) Je třeba čl. 34 Smlouvy o fungování EU ve světle skutečnosti, že Soudní dvůr v rozsudku ve věci C-137/09 Josemans explicitně uznal přípustnost používání omamných látek, jako je cannabis, k léčebným a výzkumným účelům, vykládat v tom smyslu, že brání vnitrostátní právní úpravě, která umožňuje pouze použití nevhodného léčebného cannabis (dovezeného z Nizozemska) sloužícího primárně k omámení a pod hrozbou trestní sankce zakazuje veškeré pěstování, výzkum a užívání jiných (vnitrostátních či dovezených) odrůd cannabis vhodnějších k léčebnému použití?

i) Představuje § 15 písm. e) zákona č. 167/1998 Sb., o návykových látkách tím, že zákonný režim izolace látek z cannabis k účelům výzkumným a terapeutickým přešel od režimu, kdy nebylo možné tuto činnost provádět, na režim, kdy toto možné je, a to na základě zákona č. 50/2013 Sb., kterým se změnil zákon č. 167/1998 Sb., o návykových látkách, technický předpis ve smyslu čl. 1 odst. 11 směrnice 98/34/ES a je tudíž s ohledem ke skutečnosti, že dané ustanovení nebylo oznámeno Evropské komisi v souladu s čl. 8 a 9 směrnice 98/34/ES, nevymahatelné ve smyslu roz­sudku Soudního dvora EU ve věci C-194/94 CIA Security International, bod 55?

j) Je třeba čl. 34 Smlouvy o fungování EU vykládat v tom smyslu, že brání vnitrostátní právní úpravě, jako je zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech, zákon č. 167/1998 Sb., o návykových látkách a vyhláška č. 236/2015 Sb., neboť tyto vnitrostátní právní předpisy stanoví požadavky na jakost léčebného cannabis, které je prokazatelně méně aplikovatelné pro léčebné použití řady nemocí včetně zcela neomamných odrůd cannabis a neomamných metod aplikací omamného cannabis, které jsou naopak de iure zakázány vyrábět?